در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی همایش زعفران در استانداری خراسان جنوبی اعلام شد؛

حمایت بخش‌های خصوصی، تعاونی و دولتی از هفتمین همایش ملی زعفران

۰۴ مهر ۱۴۰۳ | ۰۷:۳۲ کد : ۲۸۸۴۰ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۲۱

جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی هفتمین همایش ملی زعفران ایران، روز سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ با حضور رئیس دانشگاه بیرجند، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، دکتر غلامرضا زمانی و دکتر محمدعلی بهدانی، دبیران این همایش ملی و مسئولان و مدیران از بخش‌های مختلف دولتی، خصوصی و تعاونی در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند،  در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی هفتمین همایش ملی زعفران، دکتر جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، گفت: هفتمین همایش ملی زعفران آبان ماه امسال با حمایت بخش‌های خصوصی، تعاونی و دولتی برگزار می‌شود. وی  با تأکید بر اینکه حمایت بخش تعاونی ، خصوصی و دولتی از برگزاری همایش ملی زعفران اقدام بسیار مهمی است، گفت: ظرفیت‌های مناسب علمی بسیاری در دانشگاه بیرجند وجود دارد که از جمله آنها می توان به وجود اساتید علمی در این حوزه، انتشار مجله تخصصی زعفران از چندی پیش و آزمایشگاه مجهز دانشگاه بیرجند در این خصوص اشاره کرد.
وی با بیان اینکه آزمایشگاهی هم در این حوزه در سازمان جهاد کشاورزی استان تجهیز شده ، افزود: با بررسی این ظرفیت‌ها مشخص می‌شود که  زنجیره خوبی در این خصوص در استان فراهم شده است.
وی اعلام کرد:  هر چند خراسان جنوبی مهد کشت زعفران است اما با تغییر اقلیم،  کاشت زعفران در استان از 70 تن به 40 تن کاهش یافته است.
دکتر جعفری با تأکید بر اینکه مشکلات حوزه تولید زعفران بیشتر از تجارت آن است و این موضوع به دلایل بسیاری مانند شوری آب، مشکل خاک ، سرما و...گره خورده که سبب کاهش سطح زیر کشت زعفران شده است، گفت: در حوزه فیزیکی توانسته‌ایم زعفران را مدیریت کنیم و تجاری سازی زعفران هم با برگزاری همایش ملی زعفران عملی خواهد شد.
وی متذکر شد: همه ما نسبت به این محصول مهم کشاورزی خراسان جنوبی مسئولیت سنگینی بر عهده داریم .
معاون استاندار با تأکید بر این نکته که زعفران هویت خراسان جنوبی است، افزود:  در استان سه آزمایشگاه مرجع در خصوص محصولات کشاورزی داریم.
جعفری با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی زعفران، خاطرنشان کرد : این رویداد علمی در قالب دو میز تولید و تجارت زعفران برگزار می‌شود که میز تولید زعفران با حمایت جهاد کشاورزی و میز تجارت آن هم با حمایت اتاق بازرگانی استان برگزار خواهد شد.
وی با ذکر این نکته که ۸۰ تا ۹۰درصد زعفران ما خام فروشی می‌شود، متذکر شد: اسپانیا با یک درصد تولید زعفران ۹۰ درصد تجارت جهانی آن را دارد اما ما ۹۰ درصد تولید و یک درصد تجارت جهانی داریم.
وی اعلام کرد: همه ظرفیت‌های خراسان جنوبی برای برپایی این همایش باید استفاده شود،  نمایشگاهی هم در این راستا با حضور فعالان استان برگزار خواهد شد و رسانه‌ها باید در قالب کمیته رسانه ، برنامه‌های این همایش  را به خوبی اطلاع رسانی کنند.
در ادامه دکتر محمدعلی بهدانی، دبیر این همایش به توضیحاتی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای برگزاری این همایش ملی پرداخت.
شایان ذکر است: هفتمین همایش ملی زعفران، روزهای  ۲۳ و ۲۴ آبان ماه در محل دانشگاه بیرجند برگزار می شود.

آخرین ویرایش۰۴ مهر ۱۴۰۳