آیین بزرگداشت سعدی شیرازی و شیخ عطارنیشابوری بررگزار شد

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۲ کد : ۲۷۵۱۴ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۲۱

به منظور پاسداشت مقام علمی و ادبی دوتن از شاعران گرانقدر زبان و ادبیات فارسی، آیین بزرگداشت افصح المتکلمین سعدی شیرازی و شیخ عطارنیشابوری به اهتمام گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند و با همکاری حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، انجمن علمی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، انجمن ایرانشناسی، انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی، کانون هنرهای تجسمی، و کانون هنرمندان خراسان جنوبی در روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی، دکتر حسین فرزانه پور، معاون محترم فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، ضمن گرامیداشت این روز، به حضار و مهمانان این نشست علمی-فرهنگی خیر مقدم گفتند.

سپس عده ای از میهمانان این برنامه از جمله دکتر نوزادی ، ابراهیم زاده دانشجوی دکتری ادبیات فارسی، دکتر خزائی وفا عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد بیرجند و مجید فرزین کارمند بازنشسته دانشگاه سروده هایشان را ارائه نمودند و خانم رفعتی از دانشجویان کارشناسی ادبیات فارسی دانشگاه ، اشعاری از سعدی و عطار را برای حاضرین قرائت کرد.

اولین سخنران این نشست علمی، دکتر سید مهدی رحیمی، دانشیار زبان و ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی بود که درباره زندگی عطار و سعدی ، خصوصیات شعرعطار، شگردهای ادبی این دو شاعر به ویژه تمثیل در اشعار عطار و حال و مقام در نظر صوفیه به ایراد سخن پرداخت. پس از ایشان، دکتر علی اکبر محمدی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی و مدیر امور فرهنگی دانشگاه، درباره سروده های عربی سعدی، توسعه و تکامل تمدن اسلامی، دیدگاه احسان عباس درباره اشعار عربی سعدی و مضمون هایی که در ابیات عربی سعدی وجود دارد سخنانی ایراد کردند. قابل ذکر است که اجرای موسیقی زنده توسط دکتر اسلامی و  نادی مقدم از اعضای کانون هنرمندان خراسان جنوبی و برگزاری مسابقه حضوری و برپایی نمایشگاه خوشنویسی از دیگر برنامه های این بزرگداشت بود که مورد استقبال حاضران در این مراسم قرار گرفت.

آخرین ویرایش۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳