سخنرانی رئیس دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه در نشست مجازی کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه

۲۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۸ کد : ۱۱۵۱۸ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۲۴۸
ششمین نشست مجازی کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۹ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
سخنرانی رئیس دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه در نشست مجازی کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، ششمین نشست مجازی کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه روز چهارشنبه 24 دی 1399 در دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر تقی‌پور، رئیس دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه بیرجند، دکتر کریمیان، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران، دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر نجفی، رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در روسیه، دکتر غلامی، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مهندس پارسی زاده، سرپرست محترم واحد دیپلماسی علمی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برگزار شد.
دکتر مهران تقی‌پور رئیس دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه بیرجند از ضرورت همکای داخلی در عرصه بین المللی سخن گفت. وی به بیان چند موضوعاتی از جمله پراکندگی توانمندی های علمی در سطح کشور، تنوع نیازهای داخلی در سراسر کشور متناسب با نیازهای محلی، ایجاد شبکه علمی برای حل نیازهای داخلی با توجه به ظرفیت‌های بیبن المللی پرداخت.
وی  از ایجاد یک شبکه علمی مشترک سه جانبه میان دانشگاه بیرجند و دانشگاه شهید بهشتی و کشور روسیه خبر داد و پیشنهاد کرد که این شبکه سازی می‌بایست در قالب یک پروژه ملی به اجرا درآید.
همچنین به پیشنهاد دکتر  تقی‌پور کارگروه‌هایی به صورت محلی و در مناطق مختلف کشور در دانشگاه‌های هر منطقه تشکیل شود و دانشگاه‌های معین در هر استان، به احصاء نیازهای استان تحت پوشش خود اقدام کنند و این نیازسنجی به کارگروه روسیه ارسال شود. در نهایت نیز دانشگاه‌های داخلی برای رفع این نیازها اعلام آمادگی نمایند تا اساتید همتا که هم رشته نیز هستند بتوانند در حوزه های مشترک، پروژه‌های علمی را تعریف و با ایجاد ارتباط با یکی از دانشگاه‌ها در کشور روسیه و تعریف پروژه‌های بین المللی به رفع نیاز داخلی پاسخ داده شود.
دکتر نجفی، رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در روسیه به ضرورت توجه به تقویت زیرساخت‌های زبان روسی در دانشگاه‌های ایران اشاره کرد و اظهار داشت: لازم است اختیارات کارگروه‌های تخصصی کشورهای مختلف مستقر در دانشگاه‌های داخل کشور افزایش یابد. وی همچنین به اهمیت توسعه محورهای ارتباطی و منابع مستقر در دانشگاه‌ها جهت آگاهی بخشی به دانشجویان اشاره کرد و ادامه داد: به زودی آزمون بسندگی زبان روسی(پادفک) نیز در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌گردد.
دکتر غلامی، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ضرورت توجه بیشتر به بورس دُوَل و تمرکز بر افزایش قدرت علمی دانشجویان اشاره کرد. ایشان همچنین در خصوص ظرفیت‌ها و طرح‌های حمایتی توسط مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری توضیحاتی ارائه کرد.
حمایت از پروژه‌های علمی بین المللی، اعزام اساتید برای فرصت مطالعاتی به روسیه، اعزام دانشجوی دکتری به روسیه، برگزاری مدرسه تابستانی (Summer School)  در دانشگاه‌های کشور روسیه، برگزاری دوره‌‌های مشترک با کشور روسیه، برگزاری آزمایشگاه‌های مشترک با کشور روسیه، حمایت از شرکت‌های فناور، همکاری با آکادمی علوم روسیه از جمله محورهای مختلف همکاری است.
مهندس پارسی‌زاده سرپرست واحد دیپلماسی علمی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته، پژوهشگران استقبال خوبی از فراخوان‌ها داشته‌اند، افزود: کیفیت پروپوزال‌های ارائه شده بسیار بالا بود و امیدواریم که در سال جاری و سال‌های آینده نیز وضعیت به همین ترتیب ادامه یابد. وی همچنین به توضیح روند بررسی پروپزال‌ها پرداخت و بیان کرد که برای ارزیابی پروپوزال‌های ارسالی، کمیته ارزیابی متشکل از محققان کل کشور تشکیل شده که طرح‌های دریافتی را طی چند مرحله بررسی می‌کنند و در نهایت این طرح‌ها برای ارزیابی نهایی به روسیه ارسال می‌گردد.

آخرین ویرایش۲۷ دی ۱۳۹۹