آغاز عملیات اجرایی بوستان و یادمان شهدای گمنام پردیس دانشگاه بیرجند

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۹ کد : ۱۳۰۹۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۳۵۲
عملیات اجرایی بوستان و یادمان شهدای گمنام پردیس دانشگاه بیرجند، پیش از ظهر چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند، رؤسای دانشگاه‌های استان، جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه، فرزندان شهدا و مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس  آغاز شد.
آغاز عملیات اجرایی بوستان و یادمان شهدای گمنام پردیس دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، پیش از آغاز عملیات اجرایی یادمان شهدای پردیس دانشگاه بیرجند، دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند با گرامیداشت سالروز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس و فتح خرمشهر و اعلام پیشینه برگزاری جلسات با یادگاران شهدا و تصویب این طرح گفت:  بوستان شهدای گمنام دانشگاه بیرجند در فضایی بالغ بر 4200 مترمربع در پردیس شوکت آباد دانشگاه ساخته خواهد شد.
دکتر خامسان ساخت این بوستان را برای تحقق ارزش‌های دفاع مقدس و شهدا نامید و افزود: در دانشگاه بیرجند روزانه شاهد حضور 8 هزار جوان دانشجو هستیم که لازم است برای این جوانان کارهای فرهنگی متنوعی چه از سوی دانشگاه و از سوی استان انجام شود. وی گفت: نگاه به وقایع از دور و ادعا در مورد آن بسیار کار آسانی است ولی در مقابل، بودن در آن واقعه و عمل کردن به آن سخت است، ما وام‌دار بهترین انسان‌های روی زمین هستیم و هر کاری که ما در این راه انجام دهیم نخواهیم توانست به آن درجات نائل آییم چرا که شهدا در بدترین و سخت ترین شرایط جان خود را در راه خدا و اعتلای استقلال کشور فدا کردند. رئیس دانشگاه بیرجند با تأکید براینکه باید وظیفه خودمان را بدرستی در جهت اعتلای کشور انجام دهیم، گفت: باید به گونه‌ای عمل نماییم تا به ارزش‌ها ضربه نزنیم و برای نسل جوان دانشجو الگوها را معرفی کرده تا شرمنده ارواح طیبه نباشیم .
دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با خیرمقدم به حاضران در این مراسم و گرامیداشت یاد و خاطره عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر گفت: فعالیت‌های ما در جهان در یک طیف از خودخواهی محض تا دیگر خواهی محض قرار می‌گیرد و تمامی افرادی که به بشریت خدمت می‌کنند در طیف دیگر خواهی قرار دارند. وی افزود: دربین شهدا، شهدای گمنام جایگاه بالاتری دارند و با آنکه نام و شهرتی ندارند از محبوبترین انسان‌ها در نزد خدا و بندگان خداوند هستند.
دکتر زنگویی حضور شهدا در دانشگاه را عامل فرهنگ‌سازی برای نسل جوان نامید و گفت: در این عصر خودخواهی، با اشاعه فرهنگ شهدا باید فرهنگ دیگرخواهی را معرفی و منتقل نماییم.
وی با تشکر از دکتر خامسان که از تمامی موارد فرهنگی مربوط به ارزش‌های دفاع مقدس و شهدا حمایت نموده‌اند، عنوان کرد: با پیشنهاد و حمایت ریاست محترم دانشگاه علاوه بر تألیف کتاب دانشگاه و دفاع مقدس، تاکنون تفاهم‌نامه ایجاد رشته مرتبط با دفاع مقدس و ایجاد پژوهشکده و کتابخانه با بنیاد حفظ آثار منعقد گردیده است.
در ادامه سرهنگ فلاحی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقس استان با یادآوری و گرامیداشت سالروز فتح غرور آفرین خرمشهر در 3 خرداد 1361 پس از 576 روز اشغال توسط دشمنان تا دندان مسلح گفت: رزمندگان اسلام با اقتدا به مقتدا و فرمانده خود حضرت امام خمینی(ره) بر دشمنان فائق آمدند .
وی با قدردانی از اقدامات فرهنگی و شایسته تقدیر دکتر خامسان برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: اگر اقدامات فرهنگی مربوط به شهدا را انجام ندهیم تحریف کنندگان به مقابله با فرهنگ ما خواهند آمد اگر چه که تاکنون هر ضربه‌ای که دشمنان و استکبار خورده است از فرهنگ غنی شهدا است.
وی به ایجاد شورای علمی و برنامه‌ریزی دانشنامه دفاع مقدس استان و نقش مردم ولایتمدار، شهدا، رزمندگان، جانبازان و آزادگان دفاع مقدس و لزوم ماندگاری نقش این عزیزان اشاره کرد و بیان داشت: از تلاش، همکاری و همیاری دکتر خامسان و حضور بهترین اساتید در این شورا بسیار سپاسگزارم.
سرهنگ فلاحی همچنین از ریاست دانشگاه بیرجند برای انعقاد تفاهم‌نامه و تألیف کتاب نقش دانشگاه در دفاع مقدس، ایجاد پژوهشکده و کتابخانه دفاع مقدس تشکر کرد و افزود: این اقدامات برای معرفی شهدا و دوران دفاع مقدس به جوانان دارای اهمیت بسیار است.
در ادامه مراسم کلنگ‌زنی بوستان و یادمان شهدای پردیس دانشگاه بیرجند با حضور شرکت کنندگان در این مراسم آغاز شد.
بوستان و یادمان شهدای پردیس دانشگاه بیرجند در فضایی بالغ بر 4200 مترمربع ساخته خواهد شد.

آخرین ویرایش۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰