آیین افتتاحیه اولین همایش ملی افزودنی‌های خوراک دام و طیور در دانشگاه بیرجند

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۳۳۱۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۸۷۷
آیین افتتاحیه اولین همایش ملی افزودنی‌های خوراک دام و طیور در دانشگاه بیرجند

آیین افتتاحیه اولین همایش ملی افزودنی‌های خوراک دام و طیور امروز چهارشنبه 19 خرداد 1400 در دانشگاه بیرجند آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، افتتاحیه اولین همایش ملی افزودنی‌های خوراک دام و طیور در حوزه‌های تخصصی تغذیه، ژنتیک و اصلاح‌نژاد، بهداشت و فیزیولوژی، پرورش، مدیریت و اقتصاد دام، طیور و آبزیان در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
در آیین افتتاحیه این همایش دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به تمامی پژوهشگران و متخصصان حاضر در این رویداد علمی گفت: امیدوارم از این همایش یک نتیجه علمی و کاربردی برای برطرف شدن مشکلات استخراج شود. دکتر خامسان، جامعه محوری، کارآموزی  و کارآفرینی را از وظایف دانشگاه دانست و افزود: با همکاری بخش‌های مختلف جامعه  و محققان می‌توان مسائل و مشکلات را حل نماییم.
وی ضمن تشکر از همکاران گروه علوم دامی و مسئولان پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست برای برگزاری این همایش ملی گفت: دانشگاه بیرجند در برگزاری همایش‌های بعدی نیز پیشقدم خواهد بود.
دکتر سیداحسان غیاثی، دبیر اجرایی این همایش با خیرمقدم به تمامی حضار و تشکر از تمامی دست اندرکاران این همایش ملی هدف از برگزاری این همایش را ارتباط با جامعه و صنعت و تجمیع و جمع‌بندی دانش موجود در موضوع خوراک دام و طیور ذکر کرد و بیان داشت: گردش مالی بیش از 50 میلیارد دلار به صورت سالانه این امکان را ایجاد می‌نماید تا شرکت‌های دانش‌بنیان و جامعه دانشگاهی علاوه بر ورودی که تا کنون به این مسأله داشته‌اند به صورت علمی وارد این بخش شوند. وی هدف از برگزاری این همایش را اهمیت سلامت و تولید مواد مورد نیاز جامعه از سوی دانشگاهیان دانست و گفت: این همایش به طور کلی با هدف ایجاد هماهنگی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در گسترش مطالعات مشترک و ایجاد فهم مشترک از مسائل و اجماع علمی و فرهنگی در مقابله با مسائل برگزار می‌شود.
وی  افزود: امروز با توجه به موقعیت ایران در منطقه غرب آسیا به عنوان یک کشور مرجع و موثر در مناسبات و تحولات منطقه، باید مؤسسه‌های علمی و دانشگاهی در مرجعیت علمی منطقه‌ای و جهانی نیز سهم عمده و قابل توجهی ایفا کنند.
دبیر نخستین همایش ملی افزودنی‌های خوراک دام و طیور بیان کرد: معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران به کشورهای منطقه، ایجاد بستری برای تبادلات و رایزنی‌های علمی و تجاری دانش بنیان، معرفی ظرفیت‌های علمی، فناوری، تولیدی و استانداردهای ایران به نمایندگان بازارهای منطقه‌ای و جهانی، ایجاد امکان تبادل استاد و دانشجو و اخذ فرصت‌های مطالعاتی مشترک از دیگر راهکارهای پیش رو است.
وی اظهار داشت: با توجه به قدمت صنعت دام و طیور ایران به ویژه خراسان جنوبی و از طرفی شرایط اقلیمی، خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی برگزاری همایش‌های چند ملیتی با توجه به ابعاد بین‌المللی مسائل زیست محیطی با هدف تبادل افکار جوامع علمی، ضروری است.
دکتر سیدمحمد حسینی، دبیر علمی این همایش از حضور پژوهشگران و ارسال مقالات پربار به این رویداد علمی تشکر و قدردانی کرد و گفت: 93 پژوهشگر در این همایش حضور دارند که ۱۲۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال کرده‌اند و از این میان ۱۰۵ مقاله پذیرش شده و بخشی از این مقالات به صورت مجازی تا فردا (۲۰ خرداد) در دانشگاه بیرجند ارائه می‌شود.
وی محورهای اصلی همایش را تغذیه دام سبک و سنگین، تغذیه طیور و آبزیان و زنبور عسل و فیزیولوژی و ژنتیک نام برد و ادامه داد: سخنرانان کلیدی از دانشگاه‌های مطرح داخل و خارج کشور در این همایش علمی حضور دارند. 
دکتر علیرضا رفیعی‌پور، مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی به مسائل و مشکلات در حوزه بحران‌ها و تولید محورها اشاره کرد و گفت: اقدامات در این محورها را باید در بخش کشاورزی دنبال کرد.
وی گفت: محیط پایدار تر از شرایط خود تنظیمی برخوردار می‌گردد در نتیجه تنوع زیستی در هر منطقه باید کلید پایداری و سلامت محیط زیست طبیعی در نظر گرفته شود. سلامت محیط زیست و سلامت غذایی با یکدیگر ارتباط دارند و با تنوع زیستی مرتبط هستند از بین رفتن تنوع زیستی تهدیدی ضمنی برای بقای این بوم نظام‌ها و امنیت غذایی جهان محسوب می‌شود که خود یکی از موانع توسعه در بسیاری از نقاط جهان بویژه در کشورهای در حال توسعه است.
وی افزود:  مصرف کودها و سم‌ها و آنتی بیوتیک‌هایی که در تولید محصولات کشاورزی و دامی به کار می رود به دلیل تجمع فلزهای سنگین، نیترات‌ها و باقی مانده سم‌ها با افزایش خطرهایی همچون اختلال‌های جسمی و ذهنی و سرطانها و اختلال‌های هرمونی سلامت دام و جامعه را تهدید می‌کند. برای بررسی چالشهای تولیدات دامی تفاوتی بین  محصولات دامی و کشاورزی  نیست و سه چالش مهم این بخش و ابر چالش  بحران آب و زیست بوم است و ضرورت حراست از منابع آبی محدود به مرزهای یک کشور نمی‌شود و اولویت آن در کشور ما دارای اهمیت بسزایی است. بحران وابستگی در تولید نهادهای دامی و تجهیزات برای تولید دومین چالش و عدم شناخت صحیح علمی از دارایی‌ها و تهدیدات بیولوژیک  نیز چالش سوم است.
دکتر رفیعی‌پور ادامه داد: تنوع زیستی باید در برابر تهدیدات زیستی مراقبت شود و برنامه ریزی جامع برای تأمین منابع غذایی از داخل کشور با ایجاد ارتباط بین بخشی می توان تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.
در ادامه این مراسم افتتاحیه دکتر فاطمه طاهر آبادی به عنوان سخنران کلیدی سخنرانی کرد.
اولین همایش ملی افزودنی‌های خوراک دام و طیور 19 و 20 خرداد 1400 توسط دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

آخرین ویرایش۱۹ خرداد ۱۴۰۰