برای اولین‌بار در خراسان جنوبی؛

برگزاری نخستین جشنواره شکوه شرق

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۳۴۱۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۴۷۳
همزمان با برگزاری نشست خبری جشنواره شکوه شرق اعلام شد؛ جشنواره شکوه شرق برای اولین‌بار در خراسان جنوبی به همت دانشگاه بیرجند آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.
برگزاری نخستین جشنواره شکوه شرق

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، نشست خبری اولین جشنواره شکوه شرق پیش از ظهر سه‌شنبه 25 خرداد 1400 با حضور دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند، دکتر سیدعلیرضا ذوالفقاری، دبیر جشنواره و دکتر سامان فرزین، دبیر اجرایی همایش، حسین رفیعی، مدیر کانون هنرمندان خراسان جنوبی و مهدی افتخاری برگزار شد.
دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به سروران حاضر در این نشست به پیشینه دانشگاه بیرجند به‌عنوان یکی از ریشه‌دارترین نهادهای فرهنگی در شرق کشور که وام‌دار تمامی تلاش‌های گذشتگان است، گفت: این دانشگاه به بلوغ لازم رسیده است و برخود لازم می‌دانیم تا دین خود را برای گسترش فرهنگ اصیل شرق کشور ادا نماییم.
 رئیس دانشگاه بیرجند افزود: سرود دانشگاه را که در این نشست ملاحظه نمودید با همکاری کانون هنرمندان و سروده‌ای از دکتر ذوالفقاری عضو محترم هیأت علمی دانشگاه و روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آماده شده است؛ موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه نیز در محل اولیه دانشگاه در دبیرستان شوکتیه قدیم و محل کنونی پردیس شهدا در حال راه‌اندازی است و امیدواریم اوائل مهرماه همزمان با ورود چهل و چهارمین دوره ورود دانشجویان به دانشگاه بیرجند این مرکز را افتتاح نماییم، در مرکز موزه دو جزء دیگر شامل مرکز اسناد و مرکز مفاخر ایجاد شده است. آماده‌سازی موزه علم و فناوری استان نیز در این مکان انجام شده است و حداکثر تا شش ماه و یا یک سال آینده با نصب وسایل این بخش نیز راه‌اندازی خواهد شد. وی تأکید کرد: این مرکز نماینده دانشگاه در سطح جامعه خواهد بود تا بتواند در زمینه فرهنگ منطقه قدم بردارد، در مرکز موزه دوشنبه‌های فرهنگ را خواهیم داشت که یک رویداد فرهنگی متناسب با مناسبت‌ها برگزار خواهد شد و همزمان دوشنبه بازار  کتاب و محصولات فرهنگی را در صحن پردیس شهدا خواهیم داشت.

پاسداشت افرادی که برای این مرز و بوم خدمت کرده‌اند

دکتر خامسان با اشاره به برگزاری جشنواره شکوه شرق در آبان ماه سال جاری گفت: این جشنواره به صورت دوسالانه برای پاسداشت افرادی که برای این مرز و بوم خدمت کرده‌اند برگزار خواهد شد و برای برگزاری هرچه بهتر آن دست یاری به سوی همه علاقمندان به فرهنگ و هنر و پیشرفت این منطقه دراز می‌نماییم. در این جشنواره از افرادی که در داخل و خارج کشور برای فرهنگ ایرانی و اسلامی و فرهنگ اصیل منطقه شرق کشور در دو سال قبل زحمت کشیده اند قدردانی می‌نماییم تا از این طریق نسل آینده با نسل گذشته ارتباط برقرار نمایند.
دکتر سیدعلیرضا ذوالفقاری، دبیر اولین جشنواره شکوه شرق با تشکر از اصحاب رسانه و مفاخر و هنرمندان حاضر در این مراسم گفت: دانشگاه بیرجند در راستای رسالت اجتماعی و ارتباط با جامعه و  با توجه به عدم وجود شیب رشد فرهنگی مورد انتظار شأن استان و عدم سامان مناسب در جشنواره‌های برگزار شده برآن شد تا نسبت به معرفی استان در سطح کشور با برگزاری جشنواره جامع فرهنگی اقدام نماید.
وی گفت: ارج نهادن به فعالیت‌های فرهنگی، حفظ و ارتقای میراث فرهنگی و معنوی استان و معرفی آن به نسل جوان، شناسایی و معرفی استعدادهای فرهنگی، هنری و ادبی، تکریم و تجلیل از مفاخر و نام آوران و چهره‌های ماندگار استان، توسعه تعاملات میان نخبگان و جامعه، تشویق و حمایت معنوی از پدیدآورندگان آثار و تولیدات فاخر علمی، ادبی، هنری در زمینه فرهنگ و تمدن خراسان جنوبی از اهداف این جشنواره دوسالانه است. این جشنواره با تشویق و حمایت معنوی از فعالان حوزه علم، ادب و هنر استان درصدد است تا زمینه‌ساز رشد، شکوفایی و تعالی بیش از پیش فرهنگ در این خطه از کشور باشد. وی خاطر نشان کرد: این جشنواره با توجه به شرایط و اقتضائات فرهنگی و آب و هوایی و گردشگری بر محور کشاورزی در آبان ماه برگزار خواهد شد. دکتر ذوالفقاری افزود: آثار مکتوب فرهنگی و ادبی، رساله‌ها و پایان نامه‌ها بر محوریت تاریخ و فرهنگ و ادب خراسان جنوبی، تولیدات چند رسانه‌ای شامل عکس، فیلم، نماهنگ و موشن گرافی، هنرهای تجسمی و صنایع دستی شامل نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، سرامیک، طراحی و بافت پارچه، فلز و جواهر و صنایع دستی از بخش‌های این جشنواره است. همچنین ایجاد فرهنگ عمومی و جهادی برای توسعه فرهنگ کارآفرینی و تلاش دیگر بخش مهم این جشنواره است.
وی اعلام کرد: جشنواره شکوه شرق از 20 خرداد تا اول شهریور آثار ارسالی را خواهد پذیرفت و کمیته‌های جشنواره نیز مفاخر استان را تا آبان سال جاری انتخاب خواهند کرد.

جشنواره‌ای متعلق به  فرهنگ و ادب و هنر این مرز و بوم/ کار نظامند برای حرکت در مسیر توسعه استان

دبیر جشنواره یادآور شد: اگرچه این جشنواره در دانشگاه کلید خورده است ولی متعلق به افراد علاقمندان به فرهنگ و ادب و هنر این مرز و بوم است و  ما دست هر نهاد و فرد حقیقی و حقوقی را برای اعتلای استان خراسان جنوبی به گرمی می‌فشاریم و اگر استان بالنده باشد نفع آن برای تمامی استان خواهد بود.
وی ادامه داد: بدنبال یک کار نظامند برای حرکت در مسیر توسعه استان هستیم. دانشگاه بیرجند به عنوان بزرگترین نهاد فرهنگی شرق کشور بهترین جایگاه را برای برگزاری این جشنواره داراست. بدنبال تجلیل به تنهایی نیستم و اهداف بسیار عمیق‌تری داریم. برگزاری پیش رویدادهای این جشنواره حداقل 10 روز قبل از برگزاری این جشنواره آغاز خواهد شد و علاقمندان برای ورود به حوزه فرهنگ می‌توانند از دوره‌هایی که توسط مفاخر و داوران ملی و برتر کشوری که به بیرجند خواهند آمد استفاده نمایند. تأثیرگذاری این جشنواره محدود به یک بخش نخواهد بود و امیدوارم رسالت خود را با ایجاد شبکه‌سازی بین نوآموزان و اساتید برجسته برقرار نماییم. دعوت از سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه افراد بومی و غیر بومی و ... از دیگر بخش‌های این جشنواره است.
مهدی افتخاری از میهمانان این نشست و از چهره‌های فرهنگی خراسان جنوبی ضمن ابراز خرسندی از ایجاد موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه، ایجاد این مرکز را یادگاری ارزشمند از دوره مدیریت دکتر خامسان نام برد و ادامه داد: بخشی از اسناد مربوط به راه‌اندازی مدرسه شوکتیه در سال‌های  1285 و 1286 در اختیار آموزش و پرورش است که با هماهنگی و همکاری آموزش و پرورش استان این اسناد به موزه دانشگاه منتقل شود.

جشنواره جامع الاطراف

افتخاری عنوان کرد: امیدوارم با توانی که در تیم اجرایی وجود دارد این جشنواره به تمامی اهداف خود دست یابد. همچنین وی پیشنهاد کرد از کسانی که خدمتی به فرهنگ جامعه ما کرده اند با هماهنگی انجمن مفاخر با اهدای نشان و دکتری افتخاری تقدیر به عمل آید.

جشنواره‌ای بدیع و هدفمند

حسین رفیعی، مدیر عامل کانون هنرمندان خراسان جنوبی به برگزاری جشنواره هایی که تاکنون به صورت مقطعی در استان برگزار شده است، گفت: رویکرد این جشنواره یک اتفاق بدیع و هدفمند است که می‌تواند در سطح فرهنگ استان گام بلندی با کمک همه عوامل و عناصر دست اندرکار برداشته شود.
وی به اثربخشی این جشنواره و برگزاری دوسالانه این جشنواره اشاره کرد و گفت: کانون هنرمندان نیز به سهم خود در هر بخشی که لازم باشد بصورت کامل در خدمت این جشنواره‌ی مؤثر و مفید خواهیم بود.
رفیعی در پایان سخنانش از رئیس دانشگاه بیرجند برای ایجاد موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه قدردانی کرد.

تحولی بزرگ برای توسعه و معرفی فرهیختگان

دکتر سامان فرزین، دبیر اجرایی اولین جشنواره شکوه شرق با اشاره به  سخن حضرت امام خمینی(ه) که دانشگاه مبدأ همه تحولات است و ضمن بیان اینکه دانشگاه در زمینه فرهنگ همواره ثابت قدم بوده است، افزود: قصد داریم تحولی برای توسعه و معرفی فرهیختگان استان ایجاد کنیم.
دکتر فرزین  با بیان اینکه در زمینه اشاعه فرهنگ جایی بهتر از دانشگاه نیست، ادامه داد: برای برگزاری این جشنواره پنج کمیته اصلی تشکیل داده‌ایم.
وی یادآور شد: در جشنواره شکوه شرق  از همه افرادی که  شهره هستند دعوت خواهیم کرد تا در زمینه علمی و مشورتی با ما همراهی کنند و همچنین با حامیان نیز صحبت شده است. وی با اشاره به اینکه مهمان های خارجی از نخبگان جوان هم خواهیم داشت، خاطر نشان کرد: جوانان برجسته‌ای در بعضی کشورهای دنیا هستند که ثروت مادی و معنوی برای استان هستند و ما از آنها دعوت می کنیم که به بیرجند بیایند.
دبیر اجرایی جشنواره شکوه شرق با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم با برنامه‌ای مدون همه سرمایه گذاران که به دلایلی بیرجند را ترک کرده‌اند برگردانیم، بیان کرد: ما فرهنگ غنی داریم اما ناشناخته و دانشگاه دغدغه آن را دارد تا این فرهنگ غنی را بیش از پیش بشناساند.

آخرین ویرایش۲۵ خرداد ۱۴۰۰