پیام تسلیت رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت درگذشت استاد دانشمند زبان و ادبیات فارسی شادروان دکتر محمدرضا راشدمحصل

۲۱ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۲۵۳۶۹ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۰۷۴
دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند در پی درگذشت دانشمند وارسته شادروان دکتر محمدرضا راشدمحصل پیامی صادر کرد. متن این پیام بدین شرح است؛
پیام تسلیت رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت درگذشت استاد دانشمند زبان و ادبیات فارسی شادروان دکتر محمدرضا راشدمحصل

بسمه‌تعالی


ما ز بالاییم و بالا می‌رویم/ ما ز دریاییم و دریا می‌رویم
 
ما ز اینجا و ز آنجا نیستیم / ما ز بیجاییم و بیجا می‌رویم( غزلیات شمس)

درگذشت غمبار و دردآلود استاد دانشمند و ورجاوند زبان و ادبیّات فارسی، شادروان دکتر محمّد‌رضا راشد محصّل، همگان را در بهت و ناباوری فروبرد. استاد در زمره‌ی نادره‌مردانی بود که هر کس یک‌بار در محضر باصفا و انسانی او می‌نشست بی‌اختیار مرید او می‌شد. او که معلّمی دلسوز و ایثارگر، پژوهشگری دقیق‌النطر و انسانی آزاده و وارسته بود در قلب مردم کشور ایران، بویژه خراسانیان و بالاخص مردم خراسان جنوبی - که افتخار مرز و بومشان بود و حقّ بزرگی به گردن آنها داشت- جای دارد. 
این‌جانب به نیابت از دانشگاهیان بیرجند و استان خراسان جنوبی - اعم از اساتید، یاوران علمی و دانشجویان و علی‌الخصوص دانشکده‌ی ادبیّات و گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بیرجند که منّت مضاعفی از ایثارگری‌ها و الطاف استاد را به دوش می‌کشند- این نقصان بزرگ و ضایعه‌ی اسفناک را که به هیچ طریقی جبران نخواهد شد به خانواده‌ی این عزیز فقید - بویژه همسر فرهیخته، فرزندان شایسته و خاندان محترمشان که همگی از بزرگان و مفاخر دیارمان هستند، تسلیت می‌گویم.

هرچند دانشگاه بیرجند قدردان تلاش‌ها و الطاف این استاد بی‌همتا هست و در گدشته هم در دانشگاه بیرجند برای نکوداشت استاد و خاندان راشد محصّل همایش خادمان علم را برگزار کرده است، امّا نیک می‌دانم که جایگاه علمی، انسانی و فرهنگی ایشان آنگونه که شایسته و بایسته هست تبیین نشده است و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک، دانشگاه بیرجند  جلسه‌ی یادبودی در حد توان، و البتّه با همکاری تمام نهادها و مراکز علمی و فرهنگی استان و در شأن ایشان برگزار نماید. باشد که اندکی از بسیار حقوق استاد به گردن ما  ادا گردد.


بر این رواق زبرجد نبشته‌اند به زر / که جز نکویی اهل کرم نخواهد ماند (حافظ)
 

احمد لامعی گیو
رئیس دانشگاه

 

آخرین ویرایش۲۱ مهر ۱۴۰۲