ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی دانشگاه بیرجند در نظام رتبه‌بندی وبومتریک

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۱ کد : ۲۷۵۹۳ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۲۰۵
مطابق شاخص‌های نظام رتبه‌بندی وبومتریکس، دانشگاه بیرجند از میان ۳۲۰۰۰ موسسه جهانی در رتبه ۲۷۳۸ قرار گرفته است و بدین ترتیب ۱۱۳۱ پله در سطح جهان ارتقا داشته است.
ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی دانشگاه بیرجند در نظام رتبه‌بندی وبومتریک

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، رتبه‌بندی وبومتریکس شاخصی برای رتبه‌بندی وب سایت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا است، که توسط مؤسسه تحقیقاتی (CSIC) Consejo Superior de Investigaciones Cientificasدر کشور اسپانیا از سال ۲۰۰۴ مشغول به فعالیت است. این مؤسسه، هر شش ماه یکبار وب سایت‌های بیش از 32 هزار دانشگاه و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی را از بین ۲۰۰ کشور جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.
سه شاخص مهم و تأثیرگذار در این رتبه‌بندی وجود دارد، شاخص اول قابلیت مشاهده دیگران (Visibility) با وزن ۵۰ درصد که شامل مجموع تعداد لینک‌ها و دامنه‌های ارجاع شده مربوط به این لینک‌ها از یک وب سایت خارجی به وب سایت دانشگاه، مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی است، و اطلاعات مربوط به این شاخص از دو پایگاه اطلاعاتی Majestic و Ahrefs استخراج می‌شود. شاخص دوم برتری (Excellence) با وزن ۴۰ درصد نیز به معنای تعداد مقالات برتری است، که جزء ۱۰ درصد مقالات با بیشترین میزان ارجاعات در رشته‌های متفاوت است و این اطلاعات نیز از پایگاه سایماگو جمع‎ آوری می‌شود. شاخص سوم فایل‌های قابل دسترسی (Openness) با وزن ۱۰ درصد است، که شامل تعداد استناد‌ها به نویسندگان برتر است و مرجع دریافت اطلاعات مورد نظر، موتور جستجوی Google Scholar Citations می‌باشد.
بر اساس اعلام معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند، در جدیدترین نتایج رتبه بندی وبومتریکس (نسخه ژانویه 2024)، دانشگاه بیرجند رتبه 2738 را در بین 31702 دانشگاه و موسسه جهانی و رتبه 50 ملی را در میان 457 موسسه و دانشگاه ایرانی کسب نمود. شایان ذکر است  دانشگاه بیرجند نسبت به رتبه گذشته 1131 پله در رتبه جهانی و 60 پله در رتبه ملی ارتقا یافته است. این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌هایی همچون تعداد مقالات پراستناد، تعداد ارجاعات به مقالات پژوهشگران در پایگاه Google Schoolar و تعداد لینک‌های دریافتی منتشر می شود.
از جمله اهداف این رتبه بندی، تشویق و ترغیب دانشگاه ها و موسسات آموزشی به تولید و انتشار فعالیت های خود به صورت الکترونیکی در راستای ارتقای دسترس پذیری عمومی جامعه و ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است.
بر این اساس، دانشگاه بیرجند در جدیدترین اعلام رتبه¬بندی وبومتریک در سال 2024 رتبه 2738 را در بین 31702 دانشگاه و مؤسسه جهانی و رتبه 50 ملی را در میان 457 مؤسسه و دانشگاه ایرانی کسب نمود.  شایان ذکر است که دانشگاه بیرجند نسبت به رتبه گذشته 1131 پله در رتبه جهانی و 60 پله در رتبه ملی ارتقا یافته است. این رتبه¬بندی بر اساس شاخص¬هایی همچون تعداد مقالات پراستناد، تعداد ارجاعات به مقالات پژوهشگران و تعداد لینک¬های دریافتی منتشر می¬شود. این موفقیت را به جامعه دانشگاه بیرجند تبریک عرض می¬نماییم. 
شایان ذکر است یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در سال 1402 در این خصوص اعمال گردید، تغییر وب‌سایت دانشگاه با هدف ارتقای فعالیت‌های الکترونیکی، دسترس‌پذیری، بهبود مخاطب پذیری و برجسته نمودن ماژول‌های پژوهشی در وبگاه بود که تاثیر ملموس آن در ارتقای رتبه وبومتریک دانشگاه مشهود است. 
روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه، کسب این موفقیت ارزشمند را به خانواده بزرگ و فرهیخته دانشگاه بیرجند تبریک عرض می‌نماید.

آخرین ویرایش۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳