تشریح خدمات و فعالیت های مرکز مشاوره و درمان
به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، دکتر میترا راستگومقدم، رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه اقدامات و فعالیتهای این مرکز را تشریح کرد.
دکتر راستگومقدم راه اندازی و پشتیبانی سامانه مشاوره برخط با هدف ارائه خدمات مشاوره فردی (علاوه بر مشاوره تلفنی) را از اقدامات این مرکز دانست و افزود: برای آموزش برگزاری جلسه مشاوره در فضای برخط و رفع مشکلات سامانه LMS سه جلسه آموزشی- تمرینی، ویژه مشاورین برگزار شد و مشکلات مربوط به سامانه از طریق تماسهای مداوم با نیروهای پشتیبان پیگیری شد.
وی ارائه خدمات مشاوره غیر حضوری به صورت برخط و تلفنی را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد و گفت: 170 جلسه مشاوره آنلاین، تلفنی، حضوری ویژه دانشجویان دانشگاه بیرجند و سایر دانشگاهها، دانشآموزان، اساتید، کارکنان و فارغالتحصیلان از تاریخ 23 فروردین تا پایان خردادماه 1399 برگزار شده است که خدمات مشاوره در ساعات و روزهای غیر اداری نیز ارائهشده است.
توسعه خدمات مشاوره غیرحضوری به دانشجویان سایر دانشگاهها و اضافه شدن خط تلفنی مشاوره اعتیاد به خدمات مشاورهای دیگر بخش سخنان رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه بود.
دکتر راستگومقدم راه اندازی سامانه مشاوره برخط در فضای LMS دانشگاه با هدفهای آموزشی را از فعالیتهای انجام شده این مرکز در بخش آموزشی برشمرد و عنوان کرد: در این سامانه که به صورت یک درس مجازی برای کلیه دانشجویان و همکاران تعریف شد، محتواهای مختلف آموزشی درج گردید و علاوه بر آن نیز دورههای آموزشی مجازی از طریق این سامانه قابل انجام است.
وی با اشاره به دیگر فعالیت این مرکز در توانمند سازی مشاورین مرکز و حضور تمامی مشاورین و همکاران مرکز در بیش از 30 کارگاه، بیان داشت: اطلاع¬رسانی و هماهنگی جهت حضور همکاران در دورههای توانمندسازی مشاورین (برگزارشده از سوی دفتر مرکزی مشاوره) و پیگیری موارد مربوط به ارسال مشخصات و صدور گواهینامه برای همکاران صورت گرفت که این کارگاهها در ساعات اداری و غیراداری ویژه کلیه مشاورین و کارشناسان مراکز مشاوره سراسر کشور برگزار شده است و هماکنون نیز در حال برگزاری است.
رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه خاطرنشان کرد: این مرکز مشارکت مستقیم و غیر مستقیم در برگزاری کارگاهها آموزشی داشته است که بدین منظور هماهنگی، اطلاعرسانی، تبلیغات، خدمات پشتیبانی و گزارش کلیه کارگاههای دهه سرآمدی آموزش پردیس علوم رفتاری و کارگاه آموزشی رغبتسنج شغلی استرانگ ویژه دانشجویان از طریق مرکز مشاوره و درمان دانشگاه انجام شده است. همچنین بهزودی کارگاه مجازی نشاط اجتماعی نیز برگزار خواهد شد.
تهیه محتوا در مورد پیشگیری از خشونت در خانواده در ایام قرنطینه، تهیه پادکستهای آموزشی، اطلاعرسانی برنامهها، پیامهای سلامت روان و سایر محتواهای آموزشی از طرق کانال تلگرامی مرکز مشاوره نیز بخش دیگری از فعالیتهای این مرکز است.
وی حیطه فعالیت این مرکز در حوزه مددکاری را شامل پاسخگویی فعال به مددجویان، انجام امورات مربوط به کمیسیون موارد خاص، پیگیری درمانی دو مورد غیر دانشجو با افکار خودکشی مطابق با پروتکلهای اعلام شده و پیگیری مداوم نیازهای مالی و غیرمالی مددجویان در ایام کرونا ذکر کرد و گفت: پس از اعلام خط تلفن همراه در سایت دانشگاه و کانال های دانشجویی مددکار مرکز مشاوره و درمان در تمامی ایام هفته از ساعت 8 صبح تا 10 شب آماده پاسخگویی و خدمات رسانی به دانشجویان و پرسنل دانشگاه بیرجند بوده است.
دکتر راستگومقدم در این گزارش با اشاره به پیگیری برای حفظ و تداوم ساختار اداری کانون همیاران و نظارت بر ادامه فعالیت کانون همیاران سلامت روان و برگزاری جلسه مجمع عمومی، مشخص کردن کمیتهها و مسئولین هر کمیته افزود: سخنرانی مجازی به مناسبت ماه جهانی آگاهیبخشی سلامت روان، دو مسابقه به مناسبت ماه جهانی آگاهی بخشی سلامت روان و آماده-سازی و پیگیری برای انتشار اولین نشریه کانون همیاران سلامت روان نیز برگزار شد.
رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی به برگزاری مسابقه کمپین دانشجویی در خانه بمانیم به سفارش دفتر مرکزی تهران اشاره نمود و افزود: در این ایام همکاران این مرکز در جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و شورای پیشگیری از وقوع جرم شرکت فعال داشتهاند.
هماهنگی و آمادهسازی سالن بشارت برای جلسات مختلف و همکاری این مرکز با اداره امور خوابگاهها و حضور همکاران مرکز در زمان مراجعه دانشجویان برای تحویل گرفتن وسایل از خوابگاه را از دیگر فعالیتهای این مرکز برشمرد.